En kritisk brist på både fartygskapacitet och tillgängliga tomma containrar har uppstått under Maj och in i Juni 2024.

Den bakomliggande orsaken är en kombination av fortsatt segling runt Afrika, flaskhalsar i asiatiska hamnar och en plötslig stor ökning av lastvolymer från Asien.

En kritisk brist på både fartygskapacitet och tillgängligheten på tomma containers har uppstått under maj och Juni. Den bakomliggande orsaken är en kombination av fortsatt segling runt Afrika, flaskhalsar i asiatiska hamnar och en plötslig stor ökning av lastvolymer från Asien.

Detta har resulterat i väsentligt stigande spot-rater, särskilt från Asien till Europa och Nordamerika. Det totala DCFI spot-indexet har stigit med 65% på bara 5  veckor från början på Maj.  Det finns i princip tillräckligt många fartyg för att segla runt Afrika , men det blir ingen som helst kapacitet till att hantera ytterligare problem  om de skulle uppstå.

Hur påverkar detta leveranstider och tillgänglighet på beställningsvaror?

Det är inte mycket av våra möbler som längre tillverkas i Asien då vi fokuserat på lokal producerat och på miljövänliga produkter. Men givetvis är det fortfarande så att en hel del material som avvänds i tillverkningen av dessa möbler som tillverkas i Asien t.ex tyger och  naturfiber med mera. Detta kommer att påverka priser uppåt på vissa av dessa varor.

I förlängningen gör detta att det jämnar ut sig fort nu och vi och våra leverantörer  väljer fler och fler lokal producerade material. Vårt senast tillskott i denna delen av vår kollektion är Svensktillverkade bäddmadrasser från en liten fabrik i Småland där man quiltar tyget till madrasserna själva på plats.

12585452 origpic 9b9991

Svensktillverkat

 

osterlen inredning logo 1 1 512

Österlen Inredning